woensdag 22 februari 2012

16 trouwambtenaren lopen een (Delfts) blauwtje

Gisteravond hebben Sander en ik de trouwlocatie gereserveerd. We gaan trouwen in Delft, in het stadshuis. En goed nieuws voor onze trouwe volgers: er is een webcam aanwezig, dus als jullie het leuk vinden dan kunnen jullie tegen die tijd een kijkje nemen op onze speciale dag.

We hebben deze locatie uitgekozen vanwege onze bijzondere band met Delft. Al vanaf het moment dat we gingen samenwonen waren we allebei weg van Delfts blauw. Onze douche en keuken zijn helemaal ingericht met Delfts blauwe stickertegeltjes en onze kerstboom was ook helemaal (Delfts) blauw. Ook hebben we een geweldig leuk weekend gehad in Delft een paar maanden geleden. Dus al snel bedachten we ons dat Delft dé trouwlocatie voor ons is.

Bij het kiezen van de trouwlocatie hebben we ook geprobeerd een afweging te maken voor de afstand die de gasten af moeten leggen. Elke kilometer is natuurlijk weer een beetje meer CO2-uitstoot. Toch ontkomen we daar niet aan; we hebben namelijk gasten uit Zeeland, Utrecht, Friesland, Groningen en Zuid-Holland. Dus veel kilometers zullen er sowieso gemaakt gaan worden, ben ik bang. Voor onszelf is Delft echter redelijk goed aan te rijden.

Hierna volgt alweer de volgende keuze, namelijk het kiezen van een trouwambtenaar. In Delft kun je kiezen uit 17! trouwambtenaren. Gelukkig hebben we al snel een selectie kunnen maken van 4 die ons persoonlijk het meest aanspreken. Waarschijnlijk gaan we hen allemaal een email sturen om te kijken wie het meest enthousiast is over ons voornemen om de bruiloft zo duurzaam mogelijk te vieren...

Wie van mijn lezers zijn eigenlijk al getrouwd? En zo ja: waar? En konden jullie kiezen voor verschillende trouwambtenaren? En zo ja: op basis waarvan maakte je die keuze?

12 opmerkingen:

  1. Wij wisten meteen welke ambtenaar wij wilden omdat wij hem al een paar keer in actie hadden gezien en hem helemaal te gek vonden. Toevallig kende neef van hubby hem persoonlijk en was het zo gepiept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, wij zijn 5 jaar geleden getrouwd, in het oosten van het land. En wij konden kiezen uit 7 trouwambtenaren, waarvan we een naam kregen en een 20 jaar oude foto en een kleine introductie.
    Wij hebben geloof ik op basis van foto geselecteerd. Daardoor vielen er al zoveel af en het bleek dat wij een heel leuke en goede keus hebben gedaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, getrouwd. In 17 dagen alles geregeld. Van aanzoek tot trouwerij.

    We wilden aanvankelijk geen praatje van een ambtenaar. We hadden tot die tijd alleen maar vreselijke dingen meegemaakt. Dus ik vroeg de gemeente om iemand die zijn/haar mond wilden houden en ons slechts wilde trouwen. Bij de kennismaking met de ambtenaar klikte het echter dermate goed, dat ze toch een praatje heeft opgesteld en heeft gedaan op onze trouwdag. En dat was prima.

    Getrouwd in onze eigen gemeente. Geen dure kasteeltjes afgehuurd. Onze tien gasten wonen allen in de buurgemeente, dus de kilometers die zijn agelegd op die dag vielen alles mee. En gasten reden met elkaar mee. Dat kan best, is allemaal familie van elkaar.

    De ringen, mijn jurkje (geen trouwjurk) en zijn pakken waren niet eco. De uitgebreide warme lunch ook niet.

    Cadeaus hoefden we niet. Dat de gasten erbij waren was het grootste geschenk. Dus kregen we voornamelijk praktische cadeaus. Mijn schoonouders betaalden de fotograaf, mijn zwager en schoonzus regelden het vervoer.

    Het was een superdag. En hoewel ik altijd zei dat trouwen voor mij niet hoefde, omdat ik ik toch niet van hem zou gaan houden, is dat niet waar gebleken. Ik hou nog meer van mijn man dan dat ik daarvoor van mijn vriendje deed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het delen :) Bijzonder hoe jullie het hebben ervaren :)

      Verwijderen
    2. Ja, ik zou het zo weer doen. En ik zou het zó weer doen.

      We waren al best lang bij elkaar (13 jaar) toen we trouwden. We wisten van elkaar precies wat we wilden. Dus regelen was een fluitje van een cent. Een blik is genoeg. En dat was ook elke keer een bevestiging dat ik de juiste man had 'gekozen'.

      Zoals de ringen. We keken in de etalage van de juwelier. Ik zag een mooi paar. Hij ook. Ik vroeg hem aan te wijzen welke hij de mooiste vond en dat was precies het paar dat ik ook had uitgezocht.

      We hebben overigens iedereen eerst mondeling op de hoogte gesteld van de trouwplannen en hen gevraagd de datum (die over 16 dagen viel) vrij te houden. Toen hebben we alsnog kaartjes gestuurd. Hierop hebben we het volledige 'dagprogramma' gezet. Die kaartjes hebben we zelf gekocht en er zelf een uitgeprinte tekst op geplakt.

      Dagprogramma: verzamelen bij ons thuis (ja, we sliepen beiden in ons eigen bed), daarna koffie met een door schoonmams gemaakte bruidstaart, naar het gemeentehuis, fotootjes en vervolgens naar de buurstad om daar te eten. Na het eten zijn we thuisgebracht en hebben we de rest van de taart uitgedeeld onder de buren.

      Al met al een superleuke dag. Hoop dat jullie er net zoveel plezier aan beleven.

      PS Als ik had geweten dat de voorbereidingen van een huwelijk zo leuk zijn, dan had ik er langer dan 17 dagen voor uitgetrokken ;) Je groeit in die tijd echt naar elkaar toe.

      Verwijderen
  4. Getrouwd ...en gescheiden...Wens jullie het allerbeste, maar denk dat ikzelf niet meer zou trouwen. Veel teveel gedoe met een eventuele scheiding.En een groot feest is zonder trouwen ook leuk om te geven en geeft wat mij betreft minder spanning. Maar daarom ben ik juist benieuwd waarom jullie wel voor het huwelijk kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij zijn 7 jaar geleden getrouwd op het Kasteel van Wijchen. Wij hebben toen voor deze lokatie gekozen vanwege de sfeer van het gebouw, de prijs (het was spotgoedkoop) en het was voor al onze gasten binnen een half uur rijden te bereiken. We hadden voor onze bruiloft een budget opgesteld en dus veel offertes opgevraagd en lokaties bekeken. De bruidstaart en het diner hebben we eenvoudig gehouden. Mijn trouwjurk was een jurk van een collectie van het jaar daarvoor. Onze trouwambtenaar hebben we niet zelf uitgezocht, maar het was een hele lieve vrouw. Daar waren we later wel dankbaar voor, want 3 maanden voor onze trouwdag overleed mijn zwager van toen 33 plotseling. De dag voor onze trouwdag werd mijn vader met spoed in het ziekenhuis opgenomen vanwege veel bloedverlies door een inwendige bloeding. Al met al was onze trouwdag een hele mooie, met wel een heel emotioneel randje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, dat is wel heftig zeg! Ik ben blij om te horen dat jullie ondanks al deze heftige zaken toch terug kunnen kijken op een mooie trouwdag :)

      Verwijderen
  6. Oh, dat wilde ik nog toevoegen. De bedankjes die je vaak na afloop krijgt bij een trouwerij hebben we ook vrij eenvoudig gehouden. Voor iedere gast, 1 rode roos. Geen verpakking eromheen, gewoon simpel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De ambtenaar was mijn vroegere buurman en hij was burgemeester in een naburig dorp. Na de ceremonie (met gekochte platina ringen) een diner met zo'n dertig genodigden. Mijn vader betaalde de drank, wij het eten. We kregen enkele praktische kado's (wo een leuk bankje voor in de tuin). Ik droeg een rood pakje (rokje, jasje) dat nog geen 100 euro kostte. De getuige (schoonbroer) en beste vriend hadden maatpakken laten maken (thuiswonende vrijgezellen); manlief kocht het zijne bij C&A. Een pak had al niet gehoeven van mij ;) We gingen gewoon met mijn ouders mee in de auto (kon manlief drinken bij het diner). We hebben geen bedankjes gedaan.
    Het was prima zo. Het mooiste was dat onze zoon er bij was. Hij was bijna een jaar toen.
    Gisteren was het 7 jaar geleden en 10 jaar nadat we begonnen samen te zijn.
    Geheel in traditie lagen we dus om negen uur te slapen na een fantastische carnaval.
    Een innige blik voor het slapen gaan .... that's it. Als het maar goed zit tussen elkaar. ' De Perfecte Dag' is geen enkele garantie an sich....

    Maak je niet al te druk. Probeer te genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij zijn in t Oude Raadhuisje getrouwd. http://www.bergen-nh.nl/digitale_balie/trouwloket/trouwlocaties alles in 3 mnd geregeld.

    BeantwoordenVerwijderen